تاریخ انتشار: ۱۲:۱۲ - ۰۹ مهر ۱۴۰۳

سخنگوی وزارت خارجه: دست و پای متجاوز را قطع می‌کنیم| خون شهید نیلفروشان هدر نخواهد رفت

کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه با تاکید بر اینکه «ایران نیروی نیابتی در منطقه ندارد»، گفت: ما از گروه‌های مقاومت حمایت می‌کنیم  و به این رویکرد خود پایبند هستیم.

سخنگوی وزارت خارجه: دست و پای متجاوز را قطع می‌کنیم| خون شهید نیلفروشان هدر نخواهد رفت

رویداد ۲۴| سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ابتدای نشست خبری امروز (دوشنبه) خود شهادت «سید حسن نصرالله» را تبریک و تسلیت گفت.

ناصر کنعانی در این نشست گفت: سید حسن نصرالله شهید شد، اما حزب‌الله و آرمان سید حسن نصرالله و مکتب ایشان زنده است.

وی تصریح کرد: رژیم صهیونیستی با این گونه جنایت‌ها به نتیجه نمی‌رسد و ان‌شاءالله مردم غزه و لبنان و مردم منطقه در آینده نزدیک جشن مرگ صهیونیست و آزادی قدس را در آینده نزدیک در بیت‌المقدس برگزار می‌کنند.

کنعانی همچنین شهادت سردار نیلفروشان را تبریک و تسلیت گفت و یاد این شهید را گرامی داشت.

سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد: رژیم صهیونیستی حمله به ضاحیه جنوبی بیروت را برای به شهادت رساندن فرماندهان جریان مقاومت با بمب‌های اهدایی آمریکا انجام داد.

تشریح اقدامات ایران پس از شهادت سید حسن نصرالله

کنعانی با تشریح برخی از اقدامات جمهوری اسلامی ایران بعد از به شهادت رسیدن سید حسن نصرالله توسط صهیونیست‌ها گفت: آقای عراقچی در جریان رایزنی‌هایی که در ارتباط با این تحولات داشتند، خواستار برگزاری اجلاس فوق العاده سازمان همکاری اسلامی شدند.

وی افزود: آقای عراقچی در دیداری که با دبیرکل سازمان ملل داشتند به صراحت مواضع جمهوری اسلامی ایران را در مورد این تحولات و اقدامات جنایتکارانه رژیم صهیونیستی مطرح کردند و خواستار اقدام عملی و جدی شورای امنیت سازمان ملل برای توقف این جنایت‌ها شدند.

جنایات صهیونیست‌ها بدون توبیخ و تنبیه نخواهد ماند

کنعانی در بخشی دیگری از صحبت‌های خود در این زمینه گفت: هیچ کدام از اقدامات تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی که مرتبط با ایران بوده بدون پاسخ نمی‌ماند و رژیم صهیونیستی برای جنایت‌هایی که در حق ملت ایران، محور مقاومت و نظامیان ایران مرتکب شده بدون توبیخ و تنبیه نخواهد ماند و ایران اقدامات متناسب و قاطع را انجام می‌دهد.

خون شهید نیلفروشان و دیگر شهدا هرگز هدر نخواهد رفت

سخنگوی وزارت خارجه در بخش دیگری از صحبت‌های خود در این نشست تاکید کرد: خون شهید سردار نیلفروشان و دیگر شهدای ما هرگز هدر نخواهد رفت.

واکنش به تحریم گروه رسانه اسپوتنیک از سوی برخی از کشور‌های غربی

وی در پاسخ به سوال خبرنگار اسپوتنیک در ایران مبنی بر تحریم گروه رسانه اسپوتنیک از سوی برخی از کشور‌های غربی به بهانه دخالت روسیه در انتخابات آمریکا گفت: این یک دوگانگی آشکار در حرف و عمل از سوی برخی از کشور‌های غربی از جمله آمریکا و اروپا است، آن‌ها در حالی از چرخش آزادی اطلاعات صحبت می‌کنند که در عمل کاملاً خلاف آن عمل می‌کنند و از ابزار تحریم فقط علیه دولت‌ها استفاده نمی‌کنند؛ بلکه علیه رسانه‌ها از جمله رسانه‌های مستقل و حوزه مقاومت استفاده می‌کنند و در واقع تلاش می‌کنند دیگر صدا‌ها را که متفاوت با نگاه آن‌ها است، خاموش کنند.

در مقابل هرگونه اقدام ماجراجویانه دست بسته نبوده‌ایم و نخواهیم ماند

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در بخش دیگری از صحبت‌های خود در این نشست در پاسخ به سوالی با بیان اینکه «ملت ایران جنگ‌طلب نیست» گفت: ما برای تحکیم ثبات و امنیت در منطقه تلاش می‌کنیم و در مقابل هرگونه اقدام ماجراجویانه که امنیت ملی ما را مورد تعدی و هدف قرار دهد هیچ‌گاه دست بسته نبوده‌ایم و دست بسته نخواهیم ماند.

وی تاکید کرد: کسی که در برابر امنیت ملی ایران بایستد قطعاً پاسخ اینگونه اقدامات ماجراجویانه را بدون هیچ‌گونه تردیدی دریافت می‌کند، ما در این زمینه شعار نمی‌دهیم، عمل می‌کنیم و عمل خود را نشان داده‌ایم.

کنعانی تاکید کرد: ما به کسانی که به منافع ملی ما تعدی کنند، پاسخ پشیمان کننده می‌دهیم و دست و پای متجاوز را قطع می‌کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در این نشست خبری گفت: رژیم صهیونیستی پس از یک سال وحشی‌گری در غزه به هیچ کدام از اهداف خود نرسید.

اگر زمان آن برسد الی بیت‌المقدس را تا خود بیت‌المقدس ادامه خواهیم داد

کنعانی با اشاره به تلاش‌های ایران برای حمایت از مقاومت مردم فلسطین و حفاظت از صلح و امنیت منطقه گفت: ایران بار‌ها و بار‌ها تلاش کرد و هشدار داد به جامعه جهانی که ادامه جنگ صهیونیست‌ها علیه غزه در سایه جنگ طلبی و آتش‌افروزی این رژیم می‌تواند دامنه بی‌ثباتی و ناامنی و خطر جنگ را در منطقه گسترش بدهد.

وی در حالی که چفیه بر گردن خود می‌انداخت، گفت: ما فرزندان الی بیت المقدس هستیم و اگر شرایط اقتضا بکند و اگر زمان آن برسد الی بیت‌المقدس را تا خود بیت‌المقدس ادامه خواهیم داد.

ایران نیروی نیابتی در منطقه ندارد

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سوالی با تاکید بر اینکه «ایران نیروی نیابتی در منطقه ندارد»، گفت: ما از گروه‌های مقاومت ضد صهیونیست که در راستای کمک به آرمان فلسطین و تحقق حقوق مشروع ملت فلسطین عمل می‌کنند، حمایت می‌کنیم و به این رویکرد خود پایبند هستیم.

هیچ اقدام تجاوزکارانه‌ای از لیست ما حذف نمی‌شود

وی بار دیگر تاکید کرد: ما در مسیر حفاظت از امنیت ملی خود قاطع و بازدارنده عمل می‌کنیم و طولانی شدن برخی از اقدامات برای پاسخگویی به معنای نادیده گرفتن اقدامات تجاوزکارانه نیست و هیچ اقدام تجاوزکارانه‌ای از لیست ما حذف نمی‌شود و ما به صورت قاطع عمل می‌کنیم.

سفر گروسی به تهران امر بدیعی نیست

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به سوالی در مورد سفر «گروسی» مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران با توجه به رایزنی‌های انجام شده گفت: در خصوص سفر گروسی به تهران گفتگو‌ها و مذاکراتی صورت گرفته است.

وی با بیان این که سفر گروسی به تهران یک امر بدیعی نیست و این رفت و آمد‌های دیپلماتیک از گذشته بوده و ادامه دارد، در بخشی دیگر از صحبت‌های خود گفت: گفتگو‌های آقای اسلامی و عراقچی با آقای گروسی در وین و نیویورک مثبت بوده است.

کنعانی تاکید کرد: طبیعتاً اگر در آژانس هم اراده جدی برای پیگیری امور مشترک در چارچوب حرفه‌ای و تخصصی آژانس وجود داشته باشد، امکان استمرار این گفتگو‌های حرفه‌ای و حل و فصل مسائل باقی مانده بین ایران و آژانس هم حتماً وجود دارد.

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین در پاسخ به سوالی در مورد سفر نخست وزیر روسیه به تهران و این که آیا در جریان این سفر توافق راهبردی بین ۲ کشور امضا خواهد شد، گفت: در چارچوب برنامه‌ریزی انجام شده، امروز شاهد سفر کاری نخست‌وزیر روسیه به ایران خواهیم بود. ایشان در این سفر دیدار‌های مختلفی خواهند داشت و طبق برنامه‌ریزی انجام شده با آقای عارف و رئیس‌جمهور دیدار خواهند داشت.

وی با بیان اینکه تعدادی از وزرای اقتصادی و مدیران شرکت‌های بزرگ دولتی روسیه نخست‌وزیر روسیه را در سفر به تهران همراهی می‌کنند، گفت: در این سفر در مورد آخرین وضعیت روابط ۲ کشور در حوزه‌های اقتصادی و پیشبرد طرح‌های اقتصادی مشترک به خصوص در حوزه انرژی و حمل و نقل و افزایش مبادلات تجاری رایزنی و گفتگو خواهد شد.

کنعانی گفت همانطور که پیش از این نیز گفته‌ایم سند جامع همکاری راهبردی بین ایران و روسیه تنظیم و پاراف شده و امضای نهایی آن موکول به توافق ۲ کشور در تعیین سطحی است که این توافق را امضا کنند.

منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما